IT szalag szindróma- a térd külső-oldalsó fájdalma, ami a futók 20%-át érinti

👉Makacs probléma, de kezelhető és főleg megelőzhető! Az IT szalag szindróma a futók életét leggyakrabban megkeserítő térdsérülés. A futó térd szindrómát a Tractus Iliotibialis( továbbiakban: IT) túlműködése okozza. Az IT egy furcsa izom, valójában egy megvastagodott kötőszövetes lemez, amely a comb oldalsó részén fut le összekötve a medencét a lábszárral. Fontos stabilizáló szerepe van a térd mozgásai közben, de ha túlságosan feszes állapotba kerül, ő lesz az oldalsó térdfájdalmak legfőbb okozója sportolóknál.

 

IT szalag szindróma – hol jelentkezik a fájdalom?

Jellemzően a térd külső felén a combcsont bütykénél jelentkezik a fájdalom, esetleg duzzanat, illetve a térd alatt, az IT tapadásánál is lehet panasz. Kezdetben csak futás közben van fájdalom, amikor a túlfeszült IT a térd hajlító-nyújtó mozgása során dörzsöli a combcsont bütykét, és ha megállunk, elmúlik ez az érzés. Ha a fájdalom ellenére huzamosabb ideig erőltetjük a futást, akkor ez a mechanikai irritáció csonthártya gyulladást hoz létre, és a fájdalom a mozgás utáni órákban is megmarad. A legsúlyosabb, ha a fájdalom állandósul, és éjszaka a nyugalmi időszakban is jelentkezik. Ne jussunk el idáig! Ha krónikussá válik a gyulladás, sokkal nehezebb és tovább tart ebből az állapotból felépülni.
 

Mi okozhatja az IT szalag túlfeszülését?

Sajnos rengeteg tényező okozhatja azt, hogy az IT túlterhelt, túlműködő lesz:
– egy izom túlműködését leggyakrabban a körülötte levő izmok, vagy az ízület ellenoldalán futó izmok alulműködése okozza. Ebben az esetben a farizmok( a nagyfarizom!!! és az oldalsó farizom) gyengesége, illetve a négyfejű combizom belső fejének alulműködése a bűnös
– nagyon gyakori ok a lúdtalp és ezáltal a boka- és térdízület befele dőlése
– rosszul megválasztott cipő
– instabil bokaízület
– túlságosan kötött csípőízület
– a medenceövben történő blokkolódások, amik a medence csavart helyzetét eredményezik
– a 3as ágyéki csigolya blokkja
 

Mit tehetek az IT szalag szindróma megszüntetéséért?

Különbséget kell tenni az egy alkalommal jelentkező fájdalom és a visszatérő probléma között!
1x jelentkező fájdalomnál: elég, ha helyi kezelésben gondolkodunk:
– hengerlés: oldalfekvésben helyezzük a hengert merőlegesen a combunk alá, és lassú mozdulatokkal hengereljük végig a comb oldalát. Addig folytassuk, amíg enyhülést érzünk a fájdalomban, illetve a feszülésben. Időzzünk el azokokon a pontokon, ahol éles fájdalom jelentkezik
– nyújtás: keresztezett lábakkal hajoljunk oldalra(igazság szerint az IT nagyon nehezen nyújtható)
– helyi gyulladáscsökkentés krémekkel, pakolással
– jég masszázs- napi 4-5x olvasszunk körkörös mozdulatokkal egy kocka jeget a fájdalmas területre
– masszázs- manuális vagy gépi masszázzsal dolgozzuk/dolgoztassuk jól át az IT területét. Ez sajnos akkor hatékony, ha fáj.
– manuális fascia lazítás
– kineziotapeel feszülés csökkentés
 
Fontos, hogy a futást akkor kezdjük újra, ha a tünetek teljesen elmúltak! IT szindróma esetén sajnos nem jó alternatíva a kerékpározás vagy az ellipszis tréner sem, mert mindkét mozgás során irritálódik a térd gyulladt területe. Fókuszáljunk ilyenkor inkább a Core gyakorlatokra és egyéb keresztedzésre.
 
Amennyiben visszatérő problémáról van szó: feltétlenül érdemes egy alapos orthopédiai és funkcionális vizsgálatot végeztetni egy megfelelő szakemberrel(orvos, gyógytornász, manuálterapeuta).
 
Ha a fent említett technikák átmenetileg gyógyulást eredményeznek, de a következő terhelés újra visszahozza a panaszainkat, akkor az IT feszülését nem csak egy egyszeri túlterhelés okozta, hanem valamilyen biomechanikai probléma miatt újra és újra túlterhelődik ez az izom. Ellenőrizni kell a használt futócipőt, érdemes futáselemzést végeztetni, hiszen a futás képe elárulja, hogy mely izmok nem működnek megfelelően sportolás közben. Ezeket keresztedzés során célirányos gyakorlatokkal működésbe kell hozni, és megfelelően meg kell erősíteni. Az így létrehozott izombalance biztosítja azt, hogy ízületeink hosszútávon panaszmentesen működjenek. Ha a problémát az ágyéki gerinc, a medence vagy a csípőízület diszfunkciója okozza, akkor egy manuálterápiás kezelés lesz a célravezető megoldás.

 

IT szalag szindróma – megelőzés

– terhelés fokozatosságának betartása
– megfelelő keresztedzés kiválasztása
– futás biomechanikájának ellenőrzése/korrekciója, megfelelő cipő kiválasztása
– terhelés után visszalazítani az IT-t(hengerrel, masszázzsal)