Miért fontos a jó futócipő?

Cipőválasztás gyógytornász szemmel: Milyen a a jó futócipő?

Igen, természetesen van jó futócipő, de nem létezik egy jolly joker cipő, ami mindenki számára egyformán ideális!

A jó futócipőnek illeszkednie kell a futási szokásainkhoz( terep vagy aszfalt), illeszkednie kell a futás hosszához(kövid-, közép- és hosszútáv), a futás stílusához(gördítő, előtalpra érkező, ultrás-minimál), céljainkhoz(verseny vagy hobbifutás), de leginkább az anatómiai és biomechanikai adottságainkhoz.

 

Na, ez nagyon tudományosan hangzik, de mit is jelent?

Általános érvényű szabály, hogy az ízületeink akkor maradnak tartósan egészségesek, ha az ízület tengelyében terheljük őket!!!

Futásnál ez azt jelenti, hogy amikor egy lábon támaszkodom, kissé hajlított térddel, és a másik lábam a levegőben van, akkor a támaszkodó lábam bokaízülete, térdízülete és csípőízülete egy vonalra esik(lásd. az ábrán: bal oldali a helytelen, jobb oldali a helyes).  Ha a boka vagy a térd ettől a tengelytől befele billen(nagyon ritkán kifele), akkor un. nyíróerők jelennek meg, amik az ízület szöveteit rombolják.

 

Milyen okok vezethetnek egy befele dőlő boka-térd szindróma kialakulásához?

 

Leggyakoribb ok a lúdtalp, ami a lábfej hosszanti boltozatának süllyedését jelenti. A belső ív ellapulása miatt az egész lábfej és a bokaízület is befele dől(pronáló láb). Ha a térd körül nem elég erősek az izmaink, akkor a befele dőlő boka magával húzza a térdízületet, és ez a rossz biomechanika tovább gyűrűzik a csípőízület, a medence és a gerinc irányába.

Nagyon hajlamosak erre a modellre a laza szalagrendszerű sportolók. Honnan tudom, hogy laza a szalagrendszerem? Az ízületeim jelentős része túlságosan mobilis, pl, a lábfejem szétlapul, a térdem hátra hajlik, a könyök kinyújtás nem áll meg a nulla foknál, ki tudom „akasztani” a csípőízületemet, a hüvelykujjamat hátra húzva szinte ráfekszik az alkaromra…

Az achilles-vádli rövidülés, szintén befele rántja a bokaízületet.

A térd külső és belső oldalán elhelyezkedő izmoknak aránytalan fejlettsége is eredményezheti azt, hogy futás közben a térd befele nyeklik, hiszen a belső izmok nem tudják megfelelően megtámasztani az ízületet.

Ráadásul ez egy ördögi kör: befele dőlő térd esetén terhelés közben sokkal intenzívebben dolgoznak a comb külső izmai( külső combfeszítő és az iliotibialis), a belső oldalon található izmok pedig alulműködnek, ami egyre inkább felborítja az ízület izomegyensúlyát.  Sokszor ez áll a krónikus futótérd szindróma( IT szindróma) mögött.

Az X láb szintén hajlamosít a befele dőlő térd kialakulásához, de nem egyenes következmény.

Nem gondolnánk, de az alulműködő nagy- és oldalsó farizom is eredményezheti, hogy futás közben a térd kibillen a központi tengelyből.

Milyen következményekkel jár, ha egy ízület tartósan ferde tengelyben terhelődik?

 

Ez azt jelenti, hogy az ízület alkotórészei aszimmetrikus nyomásnak/húzásnak vannak kitéve. A csontvégeket borító üvegporc az ízület külső oldalán sokkal nagyobb nyomást kap, mint a belső oldalon. Az ízületet stabilizáló szalagok, ízületi tok és a porcgyűrűk(meniscusok) pedig szintén aránytalanul húzódnak/nyomódnak.

Leggyakrabban a térdben jelenik meg először a fájdalom, de panasz jelentkezhet a bokában, alsó lábszáron, csípőízület környékén, gerincben egyaránt. Tartós rossz terhelés esetén kopás kialakulhat ki.

Megoldást nyújthat egy körültekintően megválasztott jó futócipő!

 

Kulcsfontosságú, hogy a talpat/lábfejet ideális pozicióba hozzuk, hiszen erre a bázisra támaszkodik az összes többi ízület.

A befele dőlő bokát megtámaszthatom egy egyénre szabott talpbetéttel, de még komfortosabb egy támasztott cipőt kipróbálni. Mit jelent a támasztott cipő? A támasztott cipőnek a neutrális cipővel ellentétben van egy merevebb/magasabb belső talp kialakítása és egy puhább/ alacsonyabb külső talpkiképzése. Ez a sarokcsontot enyhén kifele tereli, ezzel biztosítva azt, hogy a bokaízület egyenesbe kerül. Minél pronálóbb egy láb, annál erőteljesebb támasztást kell választani. Egy jól működő, stabil, neutrális lábfejhez tilos támasztott cipőt választani, hiszen az kifele fogja billenteni!!!

Ha a támasztott cipő szépen megtartja a bokát, de ennek ellenére a térd még mindig befele dől, akkor mindenképpen érdemes gyógytornászhoz fordulni, és végigcsinálni egy célzott korrekciós programot.

 

Hol vegyek jó futócipőt?

 

Bárhol, ahol megfelelő szakmai tanácsot kapsz a cipőválasztáshoz. A profi árusító helyeken lábállás diagnosztikát végeznek, ahol megállapítják, hogy milyen típusú lábbal rendelkezel(neutrális, supináló vagy pronáló), vagy futáselemzés során megnézik, hogyan viselkednek az ízületeid az adott cipőben.