Öt tévhit a porckorongsérvről

 
👉A jó hír, hogy megfelelő terápia után folytatható a futás
Olvasd el, hogy milyen tévhitek keringenek még a porckorongsérv kapcsán:

 

A tévhitek eloszlatásához tisztáznunk kell néhány fogalmat. Mi a porckorong sérv?

 
A porckorong sérv az a betegség, amikor a porckorong különböző okok miatt(sok, görnyedt ülés, rossz technikával végzett munka/sport mozgások…) degenerálódik. A benne található rostos gyűrűk elpattannak, és a belsejét kitöltő kocsonyás anyag, mint egy lufi kitüremkedik a gerinccsatornába, vagy pedig oldalra, ahol az ideggyököt nyomhatja. Ez a folyamat mechanikai(a közvetlen nyomás miatt) és kémiai úton gyulladást indít el a gerinc területén.
Akut szakasznak hívjuk, amikor a gyulladás belobban, jelentős fájdalmat és mozgás beszűkülést eredményezve a gerinc területén. Tipikus tünet, hogy nem tudunk előre hajolni, felhúzni a zoknit és általában az ülést sem bírjuk. Ha az irritáció a kilépő ideggyököt érinti, akkor fájdalom, zsib-badás, érzéskiesés, súlyos esetben izombénulás jelentkezhet az egyik végtagon. Minél távolabb jelentkeznek a tünetek(az ujjak vagy sarok/talp területén), sajnos annál súlyosabb a helyzet.
De semmi pánik: a porckorongsérv a megfelelő terápia hatására képes regenerálódni, visszahúzódni a helyére, és teljesen tünetmentessé válni!

 

TÉVHITEK:

1. Soha többet nem szabad futni???

Akut porckorongsérv esetén (vagyis, amikor a kiboltosuló porckorong ideget, durazsákot nyom) valóban a legtöbb sporttevékenység ellenjavalt. Ebben a fázisban a decompressiós technikáké és a gyógytornáé a főszerep. Első lépésben a nyomás alá került ideget megpróbáljuk mielőbb felszabadítani. A komplex gyógytorna program során kellően megerősítjük a mély hátizmokat, a gerinc körüli izomfűzőt(hasizmok, farizmok…), helyreállítjuk a gerinc és a környező ízületek mobilitását, és betanítjuk, hogy miként kell a hétköznapi tevékenységeket helyes biomechanikával végezni. A terápia hossza általában a kezdeti tünetek intenzításától függ.
 
Rossz hír: a porckorongsérvet a csontkovácsok nem tudják egy mozdulattal „helyre tenni”, sőt…
Ha a terápia sikeres volt és tartósan megszűnt a fájdalom, akkor szépen fokozatosan elkezdhetünk újra sportolni. Természetesen vannak olyan sportok, amelyek egyáltalán nem terhelik a gerincet, ilyen például az úszás(hát és gyorsúszás)- ezeket már akkor elkezdhetjük, amikor megszűntek a végtagba sugárzó fájdalmak. Vannak olyan sportágak, amik relatív kontraindikáltak (ilyenek a súly emelését igénylő sportok, az erőteljes becsapódással járó sporttevékenységet és a lendületes gerinccsavarodást igénylő sportok- ezeknek folytatását egyénileg kell elbírálni.
 
Az ésszerű keretek között végzett sportolás, így a futás is kifejezetten javasolt, de alapfeltétel, hogy NE hanyagoljuk el mellette a gyógytorna programunkat!

 

2. Soha többet nem szabad előre hajolni???

A porckorong sérvek túlnyomó többsége hátrafele domborodik, ezért akut szakban az előre hajlás kifejezetten rosszat tesz.
Azonban, mihelyst a sérv visszahúzódik, nyugodtan hajoljunk előre, mert ez a mozgásirány fontos a gerinc egyéb alkotóelemeinek egészséges működéséhez.
De továbbra sem javasolt az előre hajló, görnyedt testhelyzetekben való huzamos tartózkodás, és ebben a helyzetben súlyos tárgyak megemelése.
 

3. Nem szabad csavarni a gerincet???

Akut szakban kerülendő az erőteljes gerinccsavarás, mert hozzájárul a porckorong szerkezeti elemeinek roncsolásához. De pici, kontrollált, fekvő helyzetben végzett rotációs mozgások viszont kifelyezetten jót tesznek.
A lendületből végzett, kontrollálatlan csavaró mozgások hosszú távon is ellenjavalltak. Ezért létfontosságú, ha olyan sportot űzünk, amelyben a gerinccsavarások jelen vannak(küzdősportok, golf…) a ferde lefutású törzsizmok(ferde hasizmok, mély hátizmok) célirányos megerősítése, amelyek lefékezik a csavarodó mozdulatokat.

 

4. A porckorongsérvnek a szigorú ágynyugalom tesz jót???

Régen azt gondoltuk, hogy akut sérv esetén az ágynyugalom, vagyis a fekvés tesz jót. Ma már tudjuk, hogy ennek rengeteg negatív mellékhatása van: csökken a keringés a gyulladt területen, erőteljes izomsorvadás indul el a mélyizmokban, nem beszélve a betegségtudatról.
Ma azt a szabályt követjük, hogy mozogni, sétálni kell az ésszerűség határain belül. Tehát végezzünk mozgást és pihenést váltogatva, nem túlterhelve az amúgy is befeszült izmokat.
A gyógytornát célszerű mielőbb elkezdeni, mert a célirányos mozgásprogram nem terheli a gerincet és alapfeltétele a gyógyulásnak!

 

5. A porckorongsérv egy mozdulattól alakul ki???

A porckorongsérv kialakulása egy hosszú folyamat, általában több év. Mivel a porckorong nem tartalmaz idegvégződéseket a folyamat alattomosan, sokáig észrevétlenül megy végbe. Annyit észlelünk, hogy egyre gyakrabban „áll be a derekunk” vagy mintha „becsípődne” valami a gerincünkben.
Az akut szak valóban valamilyen mozdulathoz vagy balul sikerült sportaktivitáshoz kapcsolható, de ez már csak az utolsó csepp a pohárban.
 
Ha a mozgásterápia(vagy esetleg gyógyszeres kezelés) hatására tünetmentessé vállunk, akkor sem dőlhetünk hátra, mert a sajnos a hajlam megmarad.
 
Tegyük életünk részévé a gerinctréninget, vagy valamilyen sporttevékenységet, ami célirányosan karbantartja a törzsizmokat és felejtsük el a betegségtudatot!